Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Existují fotografické reprezentace? Roger Scruton a jeho kritici
Bergmann, Dominik ; Kolman, Vojtěch (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent)
Tato práce si klade otázku, zda existují fotografické reprezentace. Odpověď na ní je hledána pomocí diskuse mezi Rogerem Scrutonem a některými jeho kritiky. Je představen Scrutonův argument předložený v eseji Photography and Representation, jehož cílem je dokázat neschopnost fotografie být reprezentací. Podle Scrutona reprezentací může být jen to médium, které má určitý intencionální vztah ke svému předmětu, fotografie je však definována čistě kauzálním vztahem ke svému předmětu. Scrutonovi kritici se naopak domnívají, že fotografie je reprezentací, a vytýkají mu, že: i) podcenil roli, kterou při fotografování hrají fotografovy intence; ii) přehlíží schopnost fotografie poskytnout nový způsob vidění předmětů, jež má reprezentativní charakter; iii) se dopouští ekvivovakce mezi předmětem malby a předmětem fotografie. Je dokazováno, že argumenty podávané Scrutonovými kritiky nejsou schopny prokázat nepravdivost jeho pojetí fotografie. Alternativní pojetí reprezentace nicméně poskytne základ, pomocí něhož lze ukázat, v jakém smyslu je fotografie reprezentací. V důsledku toho je navrženo, aby fotografie byla chápána jako bytostně paradoxní médium, sjednocující v sobě intencionalitu a kauzalitu. Klíčová slova: fotografie, reprezentace, intencionální vztah, kauzální vztah, předmět
Problematika příčinné souvislosti ve sporech o náhradu škody na zdraví
Kafková, Eliška ; Salač, Josef (vedoucí práce) ; Švestka, Jiří (oponent)
Problematika příčinné souvislosti ve sporech o náhradu škody na zdraví Předmětem diplomové práce je problematika příčinné souvislosti ve sporech o náhradu škody na zdraví. Příčinná souvislost je institutem značně rozmanitým a obsáhlým, práce ji proto zkoumá z rozličných hledisek s ohledem na její dopady v jednotlivých právních oblastech, v nichž se uplatňuje. Zaměřuje se zejména na ty případy, v nichž byla škoda na zdraví způsobena při poskytování zdravotních služeb, vyznačující se mnoha specifiky oproti běžným odpovědnostním vztahům. Úvod práce se soustřeďuje na výklad pojmu příčinné souvislosti, na význam a vývoj kauzality nejen v právu, ale i v ostatních oblastech lidské činnosti. Následně se pozornost obrací k úloze příčinné souvislosti v rámci odpovědnosti za škodu; po srovnání jednotlivých teorií, které se příčinnou souvislostí zabývají, jsou popsány její základní aspekty, v porovnání s ostatními předpoklady odpovědnosti. Následně se práce zaměřuje na způsoby, jejichž pomocí je příčinná souvislost určována, na pravidla výběru relevantních příčin a následků, jakož i na vzájemný vztah mezi nimi v případech, v nichž si jich konkuruje více. Neopomíná zmínit význam příčinné souvislosti v oblasti objektivní odpovědnosti, zejména v těch jejích druzích, které se uplatňují v oblasti poskytování...
Existují fotografické reprezentace? Roger Scruton a jeho kritici
Bergmann, Dominik ; Kolman, Vojtěch (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent)
Tato práce si klade otázku, zda existují fotografické reprezentace. Odpověď na ní je hledána pomocí diskuse mezi Rogerem Scrutonem a některými jeho kritiky. Je představen Scrutonův argument předložený v eseji Photography and Representation, jehož cílem je dokázat neschopnost fotografie být reprezentací. Podle Scrutona reprezentací může být jen to médium, které má určitý intencionální vztah ke svému předmětu, fotografie je však definována čistě kauzálním vztahem ke svému předmětu. Scrutonovi kritici se naopak domnívají, že fotografie je reprezentací, a vytýkají mu, že: i) podcenil roli, kterou při fotografování hrají fotografovy intence; ii) přehlíží schopnost fotografie poskytnout nový způsob vidění předmětů, jež má reprezentativní charakter; iii) se dopouští ekvivovakce mezi předmětem malby a předmětem fotografie. Je dokazováno, že argumenty podávané Scrutonovými kritiky nejsou schopny prokázat nepravdivost jeho pojetí fotografie. Alternativní pojetí reprezentace nicméně poskytne základ, pomocí něhož lze ukázat, v jakém smyslu je fotografie reprezentací. V důsledku toho je navrženo, aby fotografie byla chápána jako bytostně paradoxní médium, sjednocující v sobě intencionalitu a kauzalitu. Klíčová slova: fotografie, reprezentace, intencionální vztah, kauzální vztah, předmět
Příslovečné určení příčiny v současné francouzštině: popis, postavení, funkce. Srovnání s češtinou.
BEŠŤÁKOVÁ, Kristina
Tato diplomová práce se zabývá popisem, postavením a funkcí příslovečného určení příčiny v současném francouzském a českém jazyce. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je objasněna problematika kauzality a následně je vymezeno pojetí příslovečného určení příčiny ve francouzské a české lingvistické terminologii. Dále se tato část věnuje syntaktickým a sémantickým vlastnostem příslovečného určení příčiny, všímá si možného valenčního chápání tohoto větného členu a rovněž se zabývá otázkou jeho extrapredikativního či intrapredikativního postavení. V neposlední řadě směřuje pozornost na postavení příslovečného určení příčiny ve vztahu k aktuálnímu členění větnému. Praktická část je věnována vlastní korpusové analýze vybraných typicky příčinných výrazů, které realizují příslovečné určení příčiny. Zřetel je kladen zejména na jejich postavení ve francouzské a české větě.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.